امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0

 راه‌های مختلفی برای وارد کردن اعداد و محاسبه کردن مقدار فرمول‌ها وجود دارد.

 

1) فرمول‌های اکسل را به شکل دستی وارد کنیم

Long Lists: =SUM(B4:B13)

Short Lists: =SUM(B4,B5,B6,B7); =SUM(B4+B5+B6+B7)

یا ماوس را روی اولین سلول خالی در انتهای لیست‌تان بیاورید (یا هر سلول دیگر) و بر روی علامت «+» کلیک کنید، سپس روی B4 کلیک کنید، دوباره علامت «+» را بزنید و اینبار B5 را کلیک کنید و به همین صورت تا آخر؛ در نهایت کلید اینتر را فشار دهید. اکسل لیست شما را به شکل =+B4+B5+B6+B7 جمع خواهد زد.

 

2) با کلیک بر روی کلید وارد کردن تابع

با اینکار که از شاخه (فرمول‌ها) قابل انجام است قادرید  یکی از توابع اکسل را از لیست انتخاب کنید:

=COUNT(B4:B13)

اعداد قرار گرفته در دامنه را می‌شمارد

=COUNTA(B3:B13)

تمامی کراکترهای موجود در دامنه را می‌شمارد
3) تابعی را از 1 گروه انتخاب کنید

با اینکار قادرید جستجوی خود را محدودتر کرده و تابع مورد نظرخود را از شاخه‌های اقتصادی، منطقی یا تاریخ/زمان انتخاب کنید، برای نمونه:

=TODAY()

وارد کردن تاریخ روز.
4) دکمه استفاده‌های اخیر

با استفاده از این دکمه توابعی که به تازگی بکار برده‌اید نشان داده خواهند شد. اینکار سرعت انجام کارها را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

=AVERAGE(B4:B13)

لیست را جمع می‌زند، میانگین را محاسبه می‌کند.
5) توابع خودکار زیر دکمه جمع‌زدن خودکار در اکسل

توابع خودکار از دسته کاربردهای دلخواه خود من هستند، زیرا بسیار سریع عمل می‌کنند. محدوده سلول و تابع را انتخاب کنید و نتایج بدون هیچ کار اضافی نشان داده خواهند شد. برای مثال:

=MA B4:B13)

بیشترین مقدار لیست را نشان می‌دهد،

=MIN(B4:B13)

کمترین مقدار لیست را نشان می‌دهد.

نکته: چنان چه ماوس شما روی سلول خالی زیر دامنه سلول‌ها قرار داشته باشد، اکسل گمان خواهد کرد که این مکان انتهای لیست شما است و آن‌را پررنگ خواهد کرد.

نکته: در میان فرمول‌های پایه، دکمه (AutoSum) «جمع‌زن خودکار» بهترین انتخاب است، زیرا با مشخص شدن خودکار دامنه سلول‌ها فقط کافی است دکمه اینتر را بزنید و نتایج را مشاهده کنید.

نکته: سریع‌ترین راه برای محاسبه مجموع یک لیست قرار دادن ماوس در انتهای لیست و فشار دادن کلیدهای ترکیبی (Alt+) و سپس اینتر است. اکسل لیست را پررنگ کرده و مجموع را محاسبه می‌کند.


5 فرمول مفید برای کارهای روزمره

فرمول‌های زیر ممکن است نام‌های نا‌آشنایی داشته باشند، اما می‌توانند در شرایط بحرانی به دردتان بخورند.

*توجه*: بعضی از فرمول‌ها نیازمند یک سلول، دامنه‌ای از سلول‌ها و یا یک متن برای انجام محاسباتشان هستند. شما قادرید دامنه و سلول را بصورت دستی یا خودکار مشخص کنید.

1) =DAYS

این فرمول برای محاسبه تعداد روزهای موجود بین 2 تاریخ بکار می‌رود.

مثال: تاریخ اتمام 12 اکتبر 2015 منهای تاریخ شروع 31 مارچ 2015 = 195 روز

=DAYS(A30,A29)

 

2) =NETWORKDAYS

این فرمول مشابه مورد قبلی است اما با این تفاوت که تعداد روزهای کاری را نمایش خواهد داد. تنظیماتی هم برای نادیده گرفتن روزهای تعطیل وجود دارد اما باید به صورت دامنه‌ای از تاریخ‌ها وارد شود.

مثال: تاریخ شروع 31 مارچ 2015 منهای تاریخ اتمام 12 اکتبر 2015 = 140 روز

=NETWORKDAYS(A33,A34)

 

3)=TRIM

اگر به شکل مداوم در حال تایپ کردن متن به داخل فایل اکسل هستید، پس باید گفت (TRIM) می‌تواند جان‌ شما را نجات دهد. معمولا اگر یک متن را وارد فایل اکسل کنید همه‌ جای سلول پر از فاصله و فضاهای خالی خواهد شد. (TRIM) می‌تواند این فضاهای خالی را در کسری از ثانیه محو کنید. فقط کافیست فرمول زیر را یکبار وارد کنید و آن‌را تا انتهای لیست کپی نمایید.

مثال: =TRIM به همراه آدرس سلول در داخل پارنتز

=TRIM(A39)

 

4) =CONCATENATE

اگر اطلاعات زیادی وارد فایل اکسل می‌کنید این فرمول‌ هم بسیار به دردتان خواهد خورد. این فرمول محتوای یک یا چند سلول را با هم ترکیب کرده و در یک سلول می گنجاند. برای نمونه: در پایگاه اطلاعات: تاریخ‌ها، ساعت‌ها، شماره تلفن‌ها و سایر داده‌های مختلف را که معمولا در فیلدهای جداگانه گنجانده می‌شوند را با هم ترکیب می‌کند. برای جدا کردن موارد و ایجاد فاصله بین‌شان باید علامت نگارشی مورد نظرتان را داخل علایم “” قرار دهید.

مثال: =CONCATENATE به همراه (ماه،”space”،روز،”comma space”،سال) بدین شکل موارد ترکیب شده با فاصله و کاما از هم جدا خواهند شد.

فرمول برای وارد کردن تاریخ:

=CONCATENATE(E33,” “,F33,”, “,G33)

فرمول برای وارد کردن شماره تلفن:

=CONCATENATE(E37,”-“,F37,”-“,G37)


5)
=DATEVALUE

DATEVALUE تمامی فرمول‌های فوق را در غالب یک تاریخ اکسل در می‌آورد، در نتیجه اگر می‌خواهید از این تاریخ‌ها برای محاسبات بعدی استفاده کنید استفاده از این فرمول بسیار مفید خواهد بود. کار با آن آسان است، کافیست DATEVALUE را از لیست فرمول‌ها انتخاب کنید، بر روی فیلد «Date_Text» کلیک کنید، بر روی سلول مورد نظرتان کلیک کنید، روی OK کلیک کنید و کپی را انجام دهید. خروجی شماره سریال‌های اکسل خواهند بود پس باید به نحو مقابل فرمتی برای لیست‌تان انتخاب نمایید: Format>Format Cells>Number>Date

=DATEVALUE(H33)


3 روش مفید اضافی برای کار با فرمول‌ها

  • روش اول: برای تبدیل متن یا عدد به فرمول‌های اضافی نیاز ندارید. فقط کافیست آن‌ها را کپی کنید و به عنوان نوع‌ خاص (Special>Values) پیست‌شان کنید. چرا با استفاده از فرمول‌های تبدیل نوع خودتان را اذیت کنید؟ شاید با اینکار محتوای سلول‌ها شبیه به شماره تلفن‌ به نظر برسند اما در واقع فرمول هستند که نه می‌شود جا‌به‌جایشان کرد و نه می‌توان تغییرشان داد.
  • روش دوم: اگر از روش فوق برای تبدیل نوع تاریخ‌ها استفاده کنید (Paste>Special>Values)، نتیجه متن شده و قابل تبدیل نوع تاریخ واقعی نخواهد بود. تاریخ‌ها به فرمول DATEVALUE نیاز دارند تا به صورت تاریخ‌های واقعی دربیایند.
  • روش سوم: فرمول‌ها همیشه با حروف بزرگ نمایش داده می‌شوند، اما اگر آنها را با حروف کوچک تایپ کنید، اکسل به صورت خودکار آنها را به حروف بزرگ در‌می‌آورد. همچنین به یاد داشته باشید که هیچ فاصله‌ای در فرمول‌ها و توابع وجود ندارد. اگر فرمولی کار نکرد مطمئن شوید که فاصله‌ای بین نوشته‌ها وجود نداشته باشد

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه