امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0

تابع Match در اکسل یکی از توابع مهم این نرم افزار است. این تابع یک مقدار مشخص را در یک محدوده جستجو می‌کند و در صورت پیدا کردن، موقعیت آن را بر می‌گرداند. دراین آموزش اکسل  با همراه باشید تا با نحوه استفاده از این تابع آشنا شوید.

 

معرفی تابع Match در نرم‌افزار اکسل

در excelبا استفاده از تابع Match می‌توان موقعیت یک مقدار را در یک محدوه مشخص، تعیین نمود. این محدوده باید بصورت برداری، یعنی تنها دارای یک سطر یا یک ستون باشد. البته امکان جستجو در مجموعه نیز وجود دارد. مثلا فرمول زیر حرف b را در مجموعه {a,b,c} جستجو می‌کند و موقعیت آن‌ یعنی مقدار 2 را برمی‌گرداند، چون حرف b دومین حرف مجموعه فوق است.

=MATCH("b",{"a","b","c"},0)

ساختار تابع Match به شکل زیر است:

=MATCH (lookup_value, lookup_array,[match_type])

آرگومان اول (lookup_value): اجباری است و بیانگر عبارتی است که باید جستجو شود. این آرگومان می‌تواند عدد، رشته متنی، Logical Values (شامل صفر و یک یا True و False) یا آدرس یک سلول حاوی عبارت مورد نظر باشد.
آرگومان دوم (lookup_array): اجباری است و بیانگر محدوده‌ای است که عملیات جستجو باید در آن انجام شود. یعنی آرگومان اول قرار است با این آرگومان مقایسه شود تا در صورت تطابق، موقعیت آن بازگردانده شود.
آرگومان سوم (match_type): نوع جستجو را مشخص می‌کند، که می‌تواند یکی از حالات زیر باشد:

  • اگر در این قسمت چیزی نوشته نشود یا عدد 1 درج شود، اعدادی که در آن‌ها جستجو انجام می‌شود باید از کوچک به بزرگ مرتب شده باشد. اگر در محدوده مورد جستجو، آرگومان اول وجود نداشته باشد، تابع، شماره سطر نزدیک‌ترین عبارت کوچک‌تر از آرگومان اول را باز می‌گرداند.
  • اگر عدد 0 نوشته شود، تابع شماره سطری را که اولین تطابق رخ دهد را بر می‌گرداند. در صورتیکه مقدار موردنظر در محدوده تعیین شده یافت نشود خطای N/A# نمایش داده می‌شود.
  • اگر 1- نوشته شود، اعدادی که در آن‌ها جستجو انجام می‌شود باید از بزرگ به کوچک مرتب شده باشد. اگر در محدوده مورد جستجو، آرگومان اول وجود نداشته باشد، تابع، شماره سطر نزدیک‌ترین مقدار بزرگ‌تر از آرگومان اول را باز می‌گرداند.

نکته 1: مرتب شدن داده‌ها بصورت صعودی یعنی از کوچک به بزرگ باید مطابق ترتیب زیر باشد:

..., -2, -1, 0, 1, 2,..., A-Z, FALSE, TRUE.

حالت نزولی برعکس ترتیب بالا است.

نکته 2: اگر آرگومان سوم برابر با 0 باشد و آرگومان دوم از نوع متن باشد، می‌توانید از کاراکترهای جایگزین شونده استاندارد در آرگومان اول استفاده کنید. علامت? را می‌توان جایگزین یک کاراکتر و علامت * را می‌توان جایگزین چندین کاراکتر دانست.                                                         

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه