امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0

نرم افزار مایکروسافت اکسل (Excel) امکانات بسیار خوبی را برای ذخیره سازی اطلاعات و ساخت پایگاه داده در اختیار کاربران قرار می دهد طوری که با استفاده از این نرم افزار می توانید اطلاعات شخصی، درآمد و هزینه ها، امور حسابداری و… را مدیریت کنید.                                                                                             ذخیره سازی اطلاعات در بی ن کاربرگ ها درExcel

در اکسل، ذخیره سازی اطلاعات در بین کاربرگ ها (یا worksheets) به صورت نسبی انجام می گیرد و همین مساله سبب می شود تا از تکرار اطلاعات و داده ها در پروژه های بزرگ جلوگیری شود. مزیت نسبی بودن پایگاه داده (Database) در این است که می توانید اطلاعات یک Sheet یا برگه را در جدول و یا شیت دیگر مورد استفاده قرار دهید. اکسل این کار را با استفاده از لینک کردن سلول به سایر کاربرگ ها انجام می دهد.

به این ترتیب اگر در یک سلول از کاربرگ Sheet1 اطلاعاتی داشته باشید، می توانید براحتی مقدار آن را در سلول دیگری از کاربرگ Sheet2 نمایش دهید. برای انجام اینکار کافی است مراحل زیر را طی کنید:

1# گام نخست

نرم افزار اکسل را فراخوانی کنید و یک کاربرگ (Worksheet) جدید با نام “دی” ایجاد کنید. سپس در سلول A1 عبارت “میزان فروش” و در سلول B1 مقدار “1000” را وارد نمایید.

 

2# گام دوم

کاربرگ دیگری ایجاد کرده و نام آن را “بهمن” بگذارید. سپس در سلول A1 عبارت “میزان فروش” و در سلول B1 مقدار “2000” را وارد نمایید.

به این ترتیب 2 کاربرگ ساده با نام های “دی” و “بهمن” دارید. حال می توانید از اطلاعات موجود در این دو کاربرگ (worksheet) در کاربرگ سوم استفاده کنید.

3# گام سوم

کاربرگ جدیدی با نام “مجموع” ایجاد کنید و در سلول A1 عبارت “جمع کل” را وارد نمایید و در سلول B1 فرمول زیر را تایپ کنید:

=دی!B1

فرمول را با علامت مساوی شروع کنید، سپس نام کاربرگ، علامت تعجب و سپس آدرس سلول مرجع را تایپ نمایید. در واقع شکل عمومی فرمول بالا به این شکل خواهد بود:

=worksheet_name!cell_name

که worksheet_name همان نام کاربرگ و cell_name همان آدرس سلول مورد نظر است.

با این توضیحات اکنون در کاربرگ “مجموع” بر روی سلول B1 کلیک کنید تا انتخاب شود و سپس در بخش وارد کردن فرمول، فرمول مذکور را وارد نمایید. با فشردن کلید Enter مشاهده می کنید که در خانه ی B1 از کاربرگ “مجموع” مقدار عددی 1000 نمایش داده می شود (اطلاعات مربوط به سلول B1 از کاربرگ “دی”).

حالا می توانید فرمول را بر اساس نیاز خود بسط دهید و مورد استفاده قرار دهید مثلا برای نمایش مجموع سلولهای B1 از دو کاربرگ “دی” و “بهمن” کافی است در سلول B1 کاربرگ “مجموع” فرمول زیر را تایپ کنید:

=دی!B1+بهمن!B1

 

در فرمول ترکیبی و ساده ی بالا، مقادیر دو سلول B1 از کاربرگهای “دی” و “بهمن” با استفاده از علامت “+” (به اضافه) با همدیگر جمع شده اند. بدین ترتیب هر تغییری که در یکی از دو سلول موجود در کاربرگ های دی یا بهمن اعمال کنید، نتیجه اش در سلول B1 کاربرگ “مجموع” نمایش داده می شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه