امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0

این ابزارها یکی از اصلی ترین ابزارهای اکسل و برجستگیهای این نرم افزار نسبت به نرم افزارهای دیگر می باشد. گرچه این نرم افزار در ابتدا با محوریت محاسبات ساخته شده است ولی تهیه کنندگان این نرم افزار ماموریت این نرم افزار را نه در محاسبات که در تحلیل و آنالیز داده ها میدانند.
فرض نمایید شما با استفاده از تکنیکهای فرمول رفتاری سود شرکت و پارامترهای مختلف تاثیرگدار بر آن را پیدا و فرموله نموده اید و فرض دارید با استفاده از ابزارهای آن مدل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

معرفی سناریوها:

در این آموزش اکسل می توانید با استفاده از ابزار scenario وضعیت های قابل پیش بینی را فرمول قرار دهید و حالتهای مختلف جواب را در کنار یکدیگر مشاهده نمایید. اهمیت این ابزار در کشورهای پیشرفته انقدر مهم می باشد که شرکت مایکروسافت مدیریت را بدون استفاده از این ابزار یک کار بسیار سخت و ناممکن میداند

1- goal seek
2- data table
3- scenario mannager

کاربرد Goal Seek:

مثال:

برای اینکه سود 100 ریالی بدست آوریم چند واحد محصول باید بفروشیم؟

این ابزار از منوی Data زیر مجموعه Whats If Analysis می باشد
با این ابزار می توان بهترین حالت را برای یک مجهول تک متغیره به کار برد. در واقع در سوال مجهول ما یک مورد است و آن تعداد فروش واحد کالای مورد نیاز جهت بدست آوردن سود 100ریالی.
نکته لازم به ذکر در استفاده از این ابزار ها این است که می بایست داده هایی که وارد می کنیم و نتیجه ای را انتظار داریم سلولها با فرمول با یکدیگر مرتبط باشند بدین منظور که نمی توان عددی را بدون فرمول وارد کرد و انتظار پاسخ داشت. یعنی باید با تغییر سلول مورد نظر ما بصورت خودکار سلول هدف ما نیز تغییر کند


فرضا قیمت محصول در سلول a2 برابر 50 ریال باشد سپس در a3 که تعداد محصول مورد نیاز جهت فروش می باشد عددی را وارد کنیم یا صفر قرار دهیم و در خانهa4 خانه های a2 و a3 را در یکدیگر ضرب کنیم

حال از whats if analysis مورد Goal Seek را انتخاب می کنیم
در قسمت set cell خانهa4 را قرار میدهیم یعنی تنظیم شود با سود من.
در قسمت to value ارزش سود را قرار میدهیم در مثال ما 100 ریال سود بود.
و By Changing cell خانه ای که میخواهیم تنظیم شود یعنی a2 تعداد فروش
مس از تایید مشاهده می نمایم در a2 جواب می نشیند.
لازم به ذکر است که در Goal Seek کلمهcell وجود دارد یعنی یک خانه لذا نمی توان انتظار ترکیبی از خانه ها یا چند متغیر را داشت. صرفا یک خانه و یک متغیر مجهول.

کاربرد Data Table

به ازای مقدار فروش متفاوت محصول و تقبل میزان هزینه های متغیر، چند ریال سود عملیاتی برای هر یک بدست می آورم؟

چنانچه در متن های بالاتر تشریح شده یکی از ابرازها در منوی Data از مجموعه Whats If Analysis می باشد.

با استفاده از این ابزار می توان به دو مجهول پاسخ داد لذا در دو متغیره مجهول (در سوال فوق، حجم فروش و هزینه) کاربرد می یابد که با ایجاد جدولی از طریق Data Table می توان سود مزبور را مشخص کرد.

در واقع ایجاد سناریو می کنیم.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه