امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0

اگر شما جز کاربران نرم فزار اکسل هستید حتما بارها و بارها مجبور به انجام عملیات ضرب در اکسل شده اید و برای انجام عمل ضرب در اکسل از نماد ریاضی * استفاده کرده اید. اما اگر مجبور باشید عمل ضرب را بر روی سلول های زیادی انجام دهید یا به عبارت دیگر اگر قصد داشته باشید اعداد موجود در محدوده A1 تا A100 را در یکدیگر ضرب نمایید. آیا استفاده از نماد * و انتخاب تک تک سلول ها خسته کننده و زمان بر نخواهد بود؟ اکسل برای حل این مشکل تابعی را به شما معرفی خواهد کرد که می توانید با استفاده از این تابع عمل ضرب در اکسل را به آسانی و در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید.

ضرب اعداد به وسیله تابع Product

تابع Product تمام اعدادی را که به صورت آرگومان به آن داده شده است را در یکدیگر ضرب خواهد کرد و نتیجه را برگردان خواهد کرد. برای مثال اگر سلول A1 و A2 حاوی عدد باشند شما می توانید با استفاده از فرمول زیر این دو عدد را در یکدیگر ضرب نمایید.

=Product(A1,A2)

همچنین شما می توانید همان عمل ضرب را با استفاده از علامت ریاضی (*) نیز انجام دهید.

=A1*A2

تابع Product زمانی مفید می باشد که شما این نیاز را داشته باشید که محتویات چندین سلول را در یکدیگر ضرب نمایید. ساختار کلی تابع Product به صورت زیر می باشد.

PRODUCT(number1, [number2], …)

Number 1: اولین عدد یا محدوده برای انجام عملیات ضرب.

Number 2: عدد یا محدوده های اضافی برای انجام عملیات ضرب. می توانید تا 255 آرگومان در این تابع استفاده کنید.

نکته: اگر یک آرگومان در برگیرنده محدوده یا مرجعی بود. تنها اعداد آن محدوده یا مرجع در یکدیگر ضرب خواهند شد. سلول های خالی. مقادیر منطقی و متن های موجود در محدوده یا مرجع نادیده گرفته خواهند شد.

  A B C
1 15 250  
2 30 1200 450
3 20    

=PRODUCT(A1:A3)

=PRODUCT(A1,A2,A3)

=PRODUCT(A1:A3,B1:B2)

=PRODUCT(A1,B2,C2)

=A1*A2*A3

استفاده از تابع Sum Product برای ضرب و جمع زدن مقادیر هم موقعیت در دامنه های مختلف درEXCEL

این تابع یک روش ماهرانه را برای جمع زدن حاصل ضرب های مختلف در طول دامنه هایی از مقادیر فراهم می سازد. این تابع تنها حاصل ضرب های مربوط به دامنه های جداگانه را جمع نمی زند. بلکه حاصل ضرب های از مقادیری را تولید می کند که در دامنه های مختلف دارای موقعیت یکسان است. سپس آن حاصل ضرب ها را جمع می بندد. ساختار مربوط به این تابع به صورت زیر می باشد:

SumProduct(َArray1,Array2,Array3,…..)

آرگومان های مربوط به تابع Sumproduct باید دامنه ها باشند. هر چند که یک دامنه می تواند تنها یک سل تکی باشد. آنچه مورد نیاز است. این است که تمام این دامنه ها دارای یک اندازه باشند. یعنی تعداد ردیف ها و ستون های آنها برابر باشد. تا 30 دامنه و حداقل 2 دامنه مورد نیاز است.این تابع ابتدا با ضرب کردن اجزا از طریق موقعیت آنها در طول دامنه ها کار خود را انجام می دهد و سپس نتایج را با هم جمع می زند. برای مشاهده چگونکی عملکرد این تابع نگاهی به شکل زیر داشته باشید. سه دامنه از مقادیر وجود دارد. برای ساده تر کردن توضیح این مطلب به جای اعداد از حروف الفبا استفاده کرده ایم. تصور کنید که فرمول زیر را در تابع وارد کرده اید.

SumProduct(B2:C4,E2:F4,H2:I4)

نتیجه از طریق موارد زیر محاسبه خواهد شد:

1- ضرب A در H در N و ذخیره نتیجه.

2- ضرب D در K در Q و ذخیره نتیجه.

3- ضرب E در L در O و ذخیره نتیجه.

4- و ……….

5- و در آخر جمع زدن نتایج برای به دست آوردن پاسخ نهایی.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه