امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0

اکسل یکی از ابزارهای تحلیل حساسیت در اکسل به شمار میرود. در این آموزش  با نحوه استفاده از ابزار Data Table اکسل آشنا می شویم و می بینیم که چطور می شود به کمک این ابزار نتیجه تغییرات متغیرهای مختلف را بررسی کنیم.

با استفاده ابزار Data Table اکسل می توانیم تاثیر تغییرات یک یا دو متغیر رو روی متغیر وابسته مدنظرمون بررسی کنیم. در ادامه با چگونگی استفاده از ابزار Data Table اکسل برای تحلیل تک متغیره و دو متغیره آشنا می شویم.

 

تحلیل تک متغیره در Data Table اکسل:

از این حالت زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم نتیجه تغییرات صرفاً یک متغیر رادر فرمول  مشاهده کنیم.فرض کنید هزینه سوخت خودرو به ازای هر کیلومتر 240 واحد هست و ما میخواهیم تاثیرات مسافت طی شده خودرو را بر هزینه سوخت آن به ازای مسافت های یک تا ده کیلومتر تحلیل کنیم. برای اینکار ابتدا فرمول A1*240= رو در سلول A2 مینویسیم. سپس اعداد 1 تا 10 رو در سلول های B1 تا K1 قرار میدهیم. و از تب DATA و بخش Data Tools رو گزینه What-If Analysis کلیک می کنیم و در منویی که باز می شود  گزینه Data Table را انتخاب می کنیم.

 

با انتخاب این گزینه پنجره زیر باز می شوذد.

 

حالا روی فلش قرمز رنگ گزینه Row Input Cell کلیک میکینم. با کلیک روی این گزینه پنجره زیر باز می شود که ما باید در  سلول مربوط به متغیر مورد نظررا  انتخاب کنیم که این سلول همون سلول A1 هست.

 

پس از اینکه سول A1 را انتخاب کردیم با کلیک مجدد روی فلش قرمز رنگ به پنجره اصلی برمی گردیم و OK رو کلیک می کنیم. همونطور که مشاهد می کنید هزینه مربوط به کیلومترهای مختلف در سلولهای B2 تا K2 نمایش داده می شود.

 

تحلیل دو متغیره در Data Table اکسل:

در بخش قبل حالت تک متغیره ابزار Data Table اکسل رو بررسی کردیم. حالا میخوایم حالت دو متغیره Data Table رو امتحان کنیم بنابراین به یک مثال کاملتر احتیاج داریم. فرض کنید رشد یا کاهش فروش سازمان ما تابع دو متغیر مقدار افزایش تبلیغات و میزان افت کیفی محصول باشه به طوری که با هر واحد افزایش تبلیغات 17درصد به فروش سازمان افزوده بشه و با هر واحد کاهش کیفیت محصول 30درصد  از فروش سازمان کم بشه. میخوایم اثرات تغییر این دو متغیر رو روی افزایش یا کاهش فروش سازمان بررسی کنیم. دامنه بررسی ما برای متغیر کاهش کیفیت محصول بین 0.5 تا 3 واحد و برای متغیر افزایش تبلیغات بین 0 تا 5 واحد هست. برای شروع ابتدا در سلول A3 فرمول افزایش فرمول تغییرات فروش سازمان رو که A1*-0.3+A2*0.17= مینویسیم. با توجه به فرمولی که ما نوشتیم سلول A1 معرف متغییر کاهش کیفیت و سلول A2 معرف متغییر افزایش تبلیغات هست.

 

حالا مثل حالت تک متغیره از تب DATA گزینه Data Table رو انتخاب می کنیم و در بخش Row Input Cell سلول A1 و در بخش  Column Input Cell سلول A2 رو قرار میدیم و پنجره Data Table رو OK می کنیم. با اینکار درصد تغییرات فروش برای مقادیر مختلف افزایش تبلیغات و کاهش کیفیت محصول در جدول نمایش داده میشه.

 

به عنوان مثال اگر کیفیت محصول یک واحد افت کنه و ما 4 واحد تبلیغاتمون رو افزایش بدیم فروش سازمان 38درصد افزایش پیدا می کنه یا اگر کیفیت محصول ما 3 واحد افت کنه، علیرغم افزایش 5 واحدی تبلیغات هم فروش سازمان 5درصد افت خواهد داشت

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه