امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0
استفاده از ابزار  Conditional Formatting یا قالب گذاری شرطی  در اکسل نقش بسیار مهمی در جذاب کردن فایل های اکسل ایفا می کند. این ابزار نه چندان پیچیده انعطاف پذیری زیادی داشته و کاربران حرفه ای از آن به خوبی برای ارائه کارشان استفاده می کنند. در این آموزش اکسل  قصد داریم نحوه رنگی کردن سطرهای اکسل به صورت یکی در میان را به کمک ابزار Conditional Formatting بررسی کنیم.

 

ابتدا فضایی را که می خواهید سطرهایش یکی در میان رنگی شود را انتخاب کنید. (البته می توانید کل شیت اکسلتان را انتخاب کرده و عملیات را برای کل صفحه انجام دهید)

 

سپس به مسیر Home → Styles → Conditional Formatting → New rule رفته تا پنجره New Formatting Rule برای شما باز شود. در این پنجره بر روی گزینه آخر یعنی Use a formula to determine which cells to format  کلیک کنید.

 

حال می خواهیم از دو فرمول استفاده کنیم.

 

تابع ([Row([reference شماره سطر مرجعی که درون پرانتز به آن معرفی می شود را نشان می دهد. البته مشخص کردن مرجع برای آن اختیاری است و در صورت خالی گذاشتن درون پرانتز (()Row) شماره سطر همان سلولی که درون آن این فرمول تایپ شده است را بر می گرداند.

 

تابع (ISODD(number در اکسل بررسی می کند که عدد درون آن یک عدد فرد است یا نه. اگر فرد باشد مقدار  True و اگر نباشد مقدار False را بر می گرداند.

 

حال اگر از فرمول ترکیبی (()ISODD(Row استفاده کنیم، بررسی می شود که آیا شماره سطر سلولی که در آن این فرمول تایپ می شود فرد است یا نه، که اگر فرد باشد True و اگر نباشد پاسخ آن False  خواهد بود.

 

به Conditional Formatting بر می گردیم. همان گونه که در تصویر زیر مشاهده می کنید، باید فرمول (()ISODD(Row= را در قسمت  :Format values where this formula is true تایپ کنیم. در این قسمت بررسی می شود که آیا پاسخ این فرمول True هست یا نه، اگر باشد Format مشخص شده به آن اختصاص داده می شود.

 

در قسمت Format به طور مثال در زبانه Fill یک رنگ دلخواه را انتخاب کنید و در نهایت Ok

 

مشاهده می کنید که برای تمام فضای انتخابی شما (یا کل شیت) سطرها یکی در میان رنگی شده اند.

 

 

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه