امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0

در نرم افزار اکسل  با استفاده از تابع OFFSET اکسل می توانیم با دادن مقدار فاصله سطری و ستونی مشخص از یک سلول یا محدوده خاص، به یک سلول یا محدوده دیگر برسیم. از تابع OFFSET اکسل می توانیم برای دینامیک کردن نمودارها، جدول ها و … استفاده کنیم.

 

قاعده کلی تابع OFFSET اکسل به صورت زیر است:

(عرض[اختیاری]،ارتفاع [اختیاری]، تعداد ستون، تعداد سطر، سلول یا محدوده مرجع)OFFSET

همان طور که بیان شد  این تابع یک سلول یا محدوده رو به عنوان ورودی از ما می گیرد، به تعداد سطر و ستونی که مشخص کنیم روی جدول نسبت به سلول یا محدوده جابجا می شود و نتیجه را در قالب یک سلول یا محدوده با توجه به پارامترهایی که ما تعیین می کنیم برمی گرداند. همینطور اگر بخواهیم ابعاد محدوده مرجع را هم همزمان با جابجایی تغییردهیم می توانیم از پارامترهای ارتفاع و عرض استفاده کنیم.

فرض کنید در جدولی  ما میخواهیم از یک سلول A1 به یک سلول D2 برسیم. تابع OFFSET ما به شکل زیر می شود:

(OFFSET(A1,1,3

در اینحالت نتیجه عدد 20 خواهد بود.

حالا اگر بخواهیم از سلول A1 به محدوده C2 4 برسیم، باید فرمول رابه صورت زیر بنویسیم:

(OFFSET(A1,1,2,3,2

در این حالت چون نتیجه تابع یک سلول نیست و یک محدوده شامل شش سلول است درون سلول خطای !VALUE# در اکسل نمایش داده می شود. این حالت زمانی استفاده می شود که میخواهیم  برای نتیجه تابع OFFSET از توابعی مثل SUM یا AVERAGE استفاده کنیم. مثلا نتیجه فرمول ((SUM(OFFSET(A1,1,2,3,2 برابر عدد 82 هست که جمع شش سلول C2 تا D4 هست.

اکنون  تا حدودی با نحوه کار با تابع OFFSET اکسل آشنا شدیم 

اکنون به پارامترهای تابع OFFSET در اکسل  میندازیم:

  • سلول یا محدوده مرجع در excel 
  • این پارامتر سلول یا محدوده ای را  مشخص می کند که میخواهیم از آن  شروع کنیم و با حرکت کردن به تعداد سطر و ستون مشخص به سلول یا محدوده جدید برسیم. این پارامتر می تواند یک سلول مثل A1 یا یک محدوده مثل A1:B3 باشد.
  • تعداد سطر: این پارامتر مشخص می کند که ما از سلول یا محدوده مرجع میخواهیم چند سطر و در چه جهتی جابجاشود. در صورتی که این عدد مثبت باشد محدوده مرجع به سمت پایین و در صورتی که این عدد منفی باشدبه سمت بالا جابجا می شود. در صورتی که محدوده مرجع  بیش از یک سلول باشد (مثلا A1:B6)، جابجایی از اولین سلول موجود در محدوده یعنی A1 محاسبه می شود.
  • تعداد ستون: این پارامتر مشخص می کند که از سلول یا محدوده مرجع میخواهیم چند ستون و در چه جهتی جابجا شود. در در حالت راست به چپ در صورتی که این عدد مثبت باشد محدوده مرجع به سمت چپ و در صورتی که این عدد منفی باشد به سمت راست جابجا می شود.در صورتی که محدوده مرجع  بیش از یک سلول باشد، جابجایی از اولین سلول موجود در محدوده (A1) محاسبه می شود. به
  • ارتفاع [اختیاری]: این پارامتر مشخص می کند که بعد از جابجا شدن از محدوده مرجع به تعداد سطر و ستون مشخص، ارتفاع محدوده ای که به عنوان نتیجه تابع برگردانده می شود باید چند سطر باشد. تعیین این پارامتر اختیاری هست و در صورتی که ما پارامترهای ارتفاع و عرض رو تعیین نکنیم، تابع OFFSET اکسل به صورت خودکار پارامترهای ارتفاع و عرض را مساوی با ارتفاع و عرض محدوه مرجع ما قرار می دهد. به عنوان مثال اگر ما ارتفاع و عرض رو تعیین نکنیم و سلول A1 رو به عنوان پارامتر اول تابع OFFSET اکسل انتخاب کنیم ارتفاع و عرض هر دو برابر 1 و اگر  A1:B3 رو به عنوان محدوده مرجع انتخاب کنیم، ارتفاع برابر  3 و عرض برابر 2 خواهد بود.
  • عرض[اختیاری]: این پارامتر مشخص می کند که بعد از جابجا شدن از محدوده مرجع به تعداد سطر و ستون مشخص، عرض محدوده ای که به عنوان نتیجه تابع برگردانده می شود باید چند ستون باشد. تعیین این پارامتر هم مثل پارامتر ارتفاع اختیاری ست.

نکته: تابع OFFSET اکسل یک تابع VOLATILE است بدین معنی که با هر تغییر در ورکبوک شما، فارغ از اینکه تغییر موردنظر تاثیری را نتیجه این تابع  داشته باشد یا نه، این تابع مجدداً محاسبه می شود. بنابراین در استفاده از این تابع دقت کنید چون استفاده نابجا و زیاد از این تابع می تواند فایل اکسلراخیلی کند و سنگین کند.

امیدواریم از آموزش اکسل امروز نیز همچون گذشته لذت برده باشید

 

یز همچون گذشته لذت برده باشید

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه