امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0

از توابع پر کاربرد اکسل که بسیار به آن مواحه خواهید شد دو تابع Count و Sum است. در این مطلب به شرح و آموزش استفاده از این توابع و سایر توابع مشابه که کاربردی شبیه به این ها دارند، می پردازیم.

 

تابع Countدر اکسل  


این تابع در خروجی خود تعداد خانه هایی که شامل عدد هستند را به شما نشان می دهد، یعنی در ورودی آن یک رنج به آن می دهید و می خواهید که تعداد خانه هایی که در این رنج شامل عدد هستند را به شما در خروجی بدهد

 

البته دقت کنید که گاهی ممکن است یک عدد در یک خانه باشد ولی اکسل آن را عدد حساب نکند، یعنی متن در نظرش می گیرد در این صورت در گوشه سلول مربوطه یک فلش سبز رنگ خواهید دید. اگر بخواهید در خانه این عدد به این مدل بنویسید باید ابتدا کاراکتر ‘ را وارد کنید و سپس عدد را وارد کنید.

 

 

تابع Countifدرexcel

در این تابع دو ورودی باید وارد کنید، ورودی اول همان رنج که گفته شد و در تابع قبلی داشتید و در ورودی دوم هم باید یک criteria مشخص کنید، criteria به معنی شاخص است که در اکسل به معنی آن است که شرطی را تعیین کنیم،مثلا اینجا می گوییم تعداد خانه هایی که شامل عدد است را بده به شرط این که آن عدد بزرگتر از 9 باشد

 

تابع Countifs

این تابع مانند تابع Countif است اما چندین شرط بر چندین رنج می توانید وارد کنید، یعنی بگویید خانه هایی که در رنج فلان هستند با شرط فلان و در رنج بهمان هستند با شرط بهمان.

در مثال زیر ما می گوییم سبز و بزرگتر از 9

 

در واقع موارد یافته شده باید در یک ردیف باشند، مثلا 10 هم شرط دوم را دارد اما هم ردیفش red شرط یک را ندارد.

 

در واقع فکر کنید، در ستون اول نام فرد و ستون دوم سمت و ستون سوم نمره هر فرد ذخیره شده، برای اینکه بفهمیم مدیر هایی که نمره بالای ده داشتند چند نفر هستند یا آبدارچی هایی که نمره بالای 11 داشتند چند نفر هستند از این تابع باید استفاده کنیم.

تابع Sum

برای بدست آوردن حاصل جمع اعداد یک رنج از تابع SUM استفاده می کنیم.

 

تابع Sumif

اگر بخواهیم همه ی خانه های آن رنج را جمع نکند و فقط برخی از آنهایی که فلان شرط را دارند را جمع کند از تابع Sumif استفاده می کنیم.

 

اگر میخواهید شرط را روی یک ستون بگزارید اما جمع ها روی یکستون دیگر انجام شود به این گونه انجام دهید:

 

جمع روی ستون B زده می شود اما شرط در تابع روی دو ورودی اول مشخص شده است، یعنی ستون A جایی که نوشته شده باشد green.

 

تابع Sumifs

شاید بخواهید از جندین شرط استفاده کنید، مثلا ردیف هایی که دو شرط فلان و بهمان را دارند رو ستون سومشان را جمع کن. در ورودی اول تابع مشخص می کنیم که ستونی که میخواهیم روی آن عملیات جمع صورت پذیرد کجاست…. در ورودی دوم ستونی که قرار است شرط در آن چک شود، و وردی سوم شرط و به همین صورت شرط ها و ستون های بعدی.

 

 

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه