امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0
در بعضی از موارد مخصوصا برای افرادی که کار حسابداری یا برنامه ریزی انجام می دهند تعداد شیتهای اکسل افزایش میابد و میخواهند یک سلول خاص (مثلا سلول E2) را در تمامی شیتها جمع کنند، بدین منظور می توان از آدرس دهی سه بعدی استفاده نمود.

در حالت خوش بینانه فایل اکسل ما شامل پنج شیت است که چهار شیت اول آن ببیانگر اطلاعات فصلی با اسامی Bahar، Tabestan، Paiez و Zemestan هستند (در حالی که در عموم مواقع هر فایل اکسل بیان گر یک ماه و هر شیت بیان گر یک روز از آن ماه است و تعداد شیتها در این حالت برابر با 30 شیت خواهد شد) و درامد حاصله در هر فصل در  شیت مربوط به آن فصل ثبت شده باشد و درآمد کل هر فصل در سلول E2 آن شیت محاسبه شده باشد و بخواهیم سلول E2 در تمامی این شیتها را در سلول D3 از شیت پنجم به اسم FINAL محاسبه نماییم.

درحالت مبتدی، از آدرس دهی بین شیتها استفاده می شود و از فرمول ذیل درون سلول D3 استفاده می شود.

=Bahar!E2+ Tabestan!E2+ Paiez!E2+ Zemestan!E2

 

در این مثال شاید کار دشواری نباشد ولی در حالتی که فایل اکسل شامل 30 شیت باشد، نوشتن فرمول به صورت فوق بسیار سخت و ناامید کننده خواهد بود، مخصوصا اگر بخواهیم به دفعات آن را تغییر دهیم.

اما در حالت پیشرفته از فرمول نویسی سه بعدی استفاده می کنیم.همانطور که علامت “:” در آدرس دهی درون شیت به معنی تا است و عبارت E2:E10 به معنی سلول E2 تا E10 می باشد، در آدرس دهی سه بعدی می توان از این علامت به منظور آدرس دهی بین چند شیت استفاده نمود به گونه ای که عبارت Bahar:Zemestan به معنی شیت بهار و شیت زمستان و تمامی شیتهایی که بین این دو شیت قرار دارند می‌باشد، لذا عبارت

=SUM(Bahar:Zemestan!E2)

به معنی آن است که سلول E2 در شیت Bahar و Zemstan و هر شیت دیگری که بین این دو شیت قرار دارند جمع شوند. لذا به جای تابع قبلی به سادگی می توان از تابع فوق استفاده نمود.

 

در حالات مشابه به منظور جمع کردن ستوی E در تمامی شیتها، می توان از تابع ذیل استفاده نمود.

=SUM(Bahar:Zemestan!E:E)

 

گامهای آدرس دهی سه بعدی

در زمانی که اسم شیتها به صورت فارسی ثبت شده باشد یا از فاصله در اسم شیت ها استفاده شده باشد، نوشتن فرمول فوق کمی دشوار می شود، لذا در این حالات کافیه چهارگام زیر را اننجام دهیم.

 

  1. بر روی سلولی که میخواهیم تابع را محاسبه نماییم رفته و عبارت =SUM(را وارد نموده.
  2. سپس بر روی اولین شیت (شیت Bahar) کلیک کرده تا در قسمت فرمول بار فرمول به صورت =SUM(Bahar! نمایش داده شود.
  3. بدون آن که بر روی سلولی کلیک کنید دکمه Shift از صفحه کلید را نگه داشته و بر روی آخرین شیت (شیت Zemestan) کلیک نموده تا فرمول در فرمول بار به صورت =SUM(Bahar:Zemestan! نمایش داده شود.
  4. با رها کردن کلید شیف بر روی سلول E2 کلیک کرده تا فرمول به صورت =SUM(Bahar:Zemestan!E2 در بیاید و در نهایت با بستن پرانتز و زدن اینتر فرمول تکمیل می گردد.                                                                                                                    فرمت اعداد در اکسل                                                                                                                

    روشهای متعددی جهت نمایش اعداد ثبت شده درون سلولهای اکسل وجود دارد برای مثال تنظیمات مربوط به تعداد اعشار، نحوه نمایش اعداد مثبت و منفی و ….

     منظور بعد از انتخاب سلول یا محدوده اعداد، می توان از تب Home تنظیمات مربوط به نحوه نمایش اعداد را انجام داد ولی بهتر است بعد از انتخاب محدوده بر روی یکی از سلولها راست کلیک کرده و گزینه Format Cell را انتخاب نموده (یا از صفحه کلید دکمه Ctrl+1 را زده) و سپس از تب Number فرمت مد نظر را انتخاب نموده. در این قسمت حالت های ذیل وجود دارد:

     

    General

    در این حالت نحوه نمایش اعداد مطابق با حالت ورود آنها است بدین صورت که با وارد کردن دو رقم اعشار، دو رقم اعشار (به شرط صفر نبودن رقم اخر) به عنوان خروجی نمایش داده می شود و با وارد کردن یک رقم اعشار یک رقم اعشار به عنوان خروجی نمایش داده می شود.

     

    Number

    برخلاف حالت General در این حالت می توان تنظیمات مربوط به تعداد رقم اعشار، جدا کننده سه رقم سه رقم اعداد و نحوه نمایش اعدا منفی را نیز انجام داد بدین صورت که در صورت تیک زدن چک باکس Use 1000 List Separator، در صورت بزرگتر از 1000 بودن عدد، ارقام آن سه رقم سه رقم جدا می شود

    به همین صورت عدد ثبت شده در قسمت Decimal Place بیانگر تعداد اعداد اعشاری عدد خروجی می باشد، برای مثال اگر در این قسمت عدد 2 وارد شود، در صورتی که کاربر در آن سلول مقدار 124 را وارد نماید خروجی به صورت 124٫00 نمایش داده می شود).

    در نهایت در قسمت پایین تنظیمات در باکس Navigate Number چهار حالت پیشنهادی برای نحوه نمایش اعداد منفی وجود دارد برای مثال می توان اعداد منفی را با یک علامت منفی نمایش داد یا بدون علامت منفی و به رنگ قرمز نمایش داد….

     

    Currency

    در حالت Currency علاوه بر تنظیمات مربوط به قسمت Number می توان نماد پولی مد نظر را نیز از قسمت Symbol انتخاب نمود بدین صورت که با انتخاب کردن نماد ریال از این قسمت، در صورتی که کاربر عدد 125 را درون سلول ثبت نماید، مقدار 125 ریال درون سلول نمایش داده می شود.

     

    Accunting

    حالت Accunting بسیار مشابه با حالت Currency می‌باشد با این تفاوت که در این قسمت تنظیمات مربوط به نحوه نمایش اعداد منفی و جدا کننده سه رقم سه رقم اعداد از استاندارد حسابداری استفاده می شود کاربر صرفا می تواند تنظیمات مربوط به تعداد رقم اعشار یا واحد پولی را انجام دهد.

     

    Date

    این قسمت مربوط به تنظیمات تاریخ است که در آن نحوه نمایش تاریخ مشخص می شود. بعد از انتخاب Date در قسمت Type می توان از مدلهای مختلف پیشنهادی یکی از آنها را انتخاب نمود.

     

    Time

    این قسمت مربوط به تنظیمات نحوه نمایش زمان (ساعت) است بدین صورت که نحوه نمایش به صورت 24 ساعته باشد یا 12 ساعت و با علامتهای AM/PM یا این که به صورت تجمیعی نمایش داده شود. در این قسمت بعد از انتخاب گزینه Time کافی است از بین حالاتپیشنهادی در قسمت Type حالت مد نظر را انتخاب نماییم.

     

    Percentage

    این حالت جهت نمایش اعداد به صورت درصد استفاده می شود و با انتخاب Percentage به عنوان فرمت مد نظر، کاربر تنها می تواند تنظیمات مربوط به تعداد رقم اعشار را تغییر دهد. در صورت انتخاب فرمت Percentage برای یک سلول بعد از وارد کردن عدد در آن سلول، نماد درصد در کنار آن عدد نمایش داده می شود.

    Fraction دراکسل

    فرمت Fraction به منظور نمایش اعداد به صورت کسر مورد استفاده قرار می گیرد بدین صورت که اگر بخواهیم عدد ثبت شده درون یک سلول را به جای 0٫5 به صورت 1/2 نمایش دهیم کافی است بعد از انتخاب آن سلول، از قسمت تنظیمات اعداد حالت Fraction را انتخاب نماییم.

     

    Scientific

    Scientific یا نماد علمی به منظور نمایش اعداد بسیار بزرگ یا بسیار کوچک مناسب می باشد. در نماد علمی اعداد به صورت مضربی از توان n ام 10 نمایش داده می شود بدین صورت که تنها یک رقم قبل از اعشار نگه داشته می شود و سایر ارقام بعد از اعشار نمایش داده می شوند، و عدد حاصل در توان مثبت یا منفی از 10 ضرب می شود برای مثال عدد 1256 به صورت نماد علمی به شکل 1٫25x10نمایش داده می شود.


    Text

    حالت Text جهت نمایش مقادیر متنی یا نمایش صفر قبل از عدد به کار میرود، برای مثال اگر بخواهیم درون یک سلول شماره موبایل ثبت نماییم، کافی است، قبل از ورود اطلاعات درون آن سلول فرمت آن سلول را بر روی Text قرار دهیم.

     

    Special

    این حالت تنظیمات عمومی برای کدپستی یا Id-Number می‌باشد ولی فرمت تعریف شده مناسب برای کشور ایران نیست.

     

    Custome

    اگر بخواهیم هر فرمت دیگری به غیر از فرمتهایی که در بالا گفته شد ایجاد نماییم، یاید از قسمت Custome استفاده نمود.                                                                               امید واریم از آموزش اکسل امروز اکسل نیز لذت برده باشید                                            موفقیتهایتان مستدام

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه