امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0
کاربرگ هایی که در کاربردهای عملی با آن ها رو به رو خواهید شد. معمولا بسیار بزرگ بوده و در صورت مواجه شدن با این کاربرگ ها با حجم بسیار بزرگتری از داده ها سرو کار خواهید داشت. در چنین مواردی تشخیص این که یک فرمول به کدام خانه ارجاع دارد یا یک خانه در کدام فرمول مورد استفاده قرار گرفته است. می تواند کارمشکلی باشد.گاهی اوقات بعد از درج یک تابع در خانه ای از خانه های کاربرگ. به جای نمایش رقم علایمی نظیر ###,#DIV,#REF,#VALUE,#NAME را مشاهده می کنید. این علایم مشخص می کنند که برنامه اکسل به دلیلی نمی تواند نتیجه محاسبه خود را در این خانه نمایش دهد.
خطاهای اکسل و ویرایش توابع
به محض اینکه شما نحوه کارکرد فرمول ها در اکسل را فرا گرفتید. شما این نیاز را پیدا خواهید کرد که تصحیح کردن و پوشش دادن خطاهایی را که در نتیجه محاسبه نادرست فرمول ها ایجاد می شود را هم فرا بگیرید.یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین نیاز شما در مواجه شدن با مقادیر خطا این است که خطای ایجاد شده چه معنا و مفهومی دارد با فهم نوع خطا بر طرف کردن آن به مراتب آسان تر خواهد بود.
#Null
این خطا اغلب زمانی اتفاق خواهد افتاد که شما یک دامنه متقاطع را انتخاب کنید ولی در واقع در دامنه متقاطع ایجاد شده هیچ خانه مشترکی وجود نداشته باشد.
نکته: دامنه های متقاطع به دامنه هایی گفته می شود که یک یا چندین خانه مشترک در آن ها وجود داشته باشد. برای درک بیشتر فرمول زیر را در یکی از سل های اکسل وارد کنید.خواهید دید که سل B2 یک سل مشترک در هر دو دامنه می باشد.
=A1:F1 B1:B10
در فرمول بالا سل B2 یک سل مشترک در هر دو محدوده خواهد بود واگر این فرمول را در سل A30 وارد کرده باشید مقدار موجود در سل B2 در سل A30 برگردان خواهد شد. حال دقت کنید اگر به جای فرمول بالا از فرمول زیر استفاده کنید.اکسل مقدار خطای #Null را نشان خواهد داد.
=A1:F1 B2:B10

دلیل نشان دادن مقدار خطا در فرمول بالا این است که هیچ محل تقاطع یا خانه مشترکی در بین دو محدوده A1:F1 با B2:B10 وجود ندارد.

#DIV/0!
این خطا زمانی اتفاق خواهد افتاد که یک مقدارعددی تقسیم بر عدد صفر و یا تقسیم بر سلی شده باشد که هیچ مقداری در آن خانه وجود نداشته باشد. برای جلوگیری از به وجود آمدن این گونه خطاها در محاسبات کاربرگ شما می توانید از چندین تابع استفاده کنید.
1- استفاده از تابع IF:
=IF(A2=0,0,=A1/A2)
مفهوم فرمول بالا بدین معناست که اگر مقدار عددی موجود در خانه A2 برابر با صفر بود عدد صفر برگردان خواهد شد و اگر مقدار عددی موجود در خانه A2 برابر با صفر نبود مقدار سلول  A1 بر سلول A2 تقسیم خواهد شد.
2- استفاده از تابع Error.type در excel:

=IF(ERROR.TYPE(A1/A2)=2,0,A1/A2)
نکته مهمی که در مورد نحوه استفاده از این تابع باید به آن توجه کنید انتخاب نوع خطایی است که از لیست خطاها باید آن را انتخاب کنید.
3- استفاده از تابع IsError  در اکسل:
=IF(ISERROR(A1/A2),0,A1/A2)

یا

=IF(ISERR(A1/A2),0,A1/A2)
#VALUE
یکی از تکراری ترین نوع خطاهای موجود به احتمال زیاد همین مقدار خطا می باشد. این خطا زمانی اتفاق خواهد افتاد که در محاسبات فرمول ها به رشته متنی ارجاع داده شود. به عنوان مثال یک سل که حاوی مقدارعددی می باشد تقسیم یا ضربدر یک سلی شود که حاوی رشته متنی باشد.
#REF
این نوع خطا زمانی اتفاق خواهد افتاد که دامنه ای از خانه های کاربرگ که در فرمول ها به آن ارجاع داده شده است حذف شده باشد. مثل حذف کردن ستون ها. ردیف ها.
#خطای  NAME در اکسل
این خطا زمانی اتفاق خواهد افتاد که شما در فرمول ها ی کاربرگ از تابعی استفاده کرده باشید که آن تابع در اکسل شناسایی نشده باشد. که اکثرا به دلیل تایپ اشتباه نام تابع اتفاق خواهد افتاد.برای جلوگیری از ایجاد این خطا سعی کنید همیشه نام توابع را با حروف کوچک تایپ کنید اکسل بعدا به صورت اتوماتیک ان ها را به حروف بزرگ تبدیل خواهد کرد.
دومین دلیل اتفاق اقتادن این خطا وارد کردن اسمی در فرمول است که این اسم در فهرست کادر محاوره ای Define Name وجود ندارد. این امکان وجود دارد که نام را غلط تایپ کرده باشید و یا یک نام حذف شده را تایپ نموده باشید.
سومین دلیل اتفاق افتادن این نوع خطا زمانی می باشد که شما از توابع سفارشی استفاده کنید ولی این توابع که باید به صورت Add-in بر روی اکسل نصب شده باشند را نصب نکرده باشید.
#NUM
این خطا زمانی اتفاق خواهد افتاد که شما از یک مقدار نامناسب در آرگومان های توابع استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از یک عدد منفی زمانی که باید از یک عدد مثبت استفاده کنید و یا استفاده از علامت های (%,$) با همراه مقادیر عددی.
#N/A
یکی از مهم ترین دلیلی که این خطا اتفاق خواهد افتاد استفاده از توابع Lookup یا توابع جستجو خواهد بود. بدین معنا که اکسل نمی تواند مقدار مورد نظر شما را پیدا کند.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه