امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0

کاربرد ترانهاده در اکسل

ترانهاده در اکسل از امکانات تقریباً جدیدی است که در چند سال اخیر به منوی Paste اضافه شده است. شاید گاهی اتفاق می‌افتد که پس از وارد کردن اطلاعات به شکل یک جدول و انجام تمام تنظیمات آن متوجه شوید، اگر جای سطر و ستون ها عوض می‌شد جدولتان استفاده بیشتری می‌داشت و یا شکل جذاب‌تری به خود می‌گرفت.

روش‌های ترانهاده در اکسل

در اکسل عوض کردن جای سطر و ستون و بالعکس (ترانهاده در اکسل ) با سه روش مختلف قابل انجام است. استفاده از گزینه موجود در منوی الحاق (Paste)، سریع ترین روش ممکن برای این کار است. تابع Transpose هم روشی دومی است که اغلب برای این منظور استفاده می‌شود و از فرمول‌های آماده آرایه‌ای است. استفاده از فرمول نویسی آرایه‌ای نیز با اندکی پیچدگی روش سومی است که به ندرت استفاده می‌شود.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که در اغلب موارد اطلاعاتی که قصد ترانهادن آنها را دارید حجم اندکی داشته و به دفعات زیادی تکرار نمی‌شود، که استفاده از دو روش اول در این موارد توصیه می‌شود. ولی بعضاً داده‌ها، خروجی یک نرم افزار خاص هستند یا همواره داده‌هایی خاص با فرمت و جدول بندی خاص، در قالب یک جدول از یک منبع دریافت می‌کنید و نیاز مداوم به ترانهادن آنها در اکسل دارید. در این موقعیت استفاده از فرمول نویسی آرایه‌ای در اکسل، کار شما را به کل راحت می‌کند. با این روش دیگر نیاز به انجام عملیات تکراریِ ترانهادن با دو روش قبلی را نخواهید داشت. این عمده مزیتی است که برای روش سوم می‌توان ذکر کرد.

در اینجا تنها دو روش ابتدایی ارائه می‌شود و روش سوم نیز در بخش مربوط به فرمول نویسی آرایه‌ای توضیح داده خواهد شد. ترانهاده در اکسل همواره داده‌های اصلی را حفظ کرده و با اتمام عملیات، هم داده‌های اولیه و ترانهاده آنها در اختیار شما خواهد بود.

ترانهاده در اکسل به روش اول

استفاده از گزینه ترانهادن در منوی الحاق. در این مثال سه داده موجود در یک سطر را به یک ستون سه داده‌ای، ترانهاده خواهیم کرد.

1- انتخاب داده‌های مورد نظر از سلول‌ها، به طور مثال سلول‌های A1 تا C1 که حاوی داده‌های مورد نظر هستند را انتخاب کنید.

2- برای کپی کردن دکمه Ctrl + C را فشار دهید. یا راست کلیک کرده و گزینه کپی را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید.

 

3- سلول E2 را که سلول ابتدایی ستون مقصد است انتخاب کنید.

4- راست کلیک کرده و دکمه Paste را کلیک کنید و در آن گزینه Paste Special را انتخاب کنید.

 

5- Paste Special باز می‌شود و در پایین پنجره Transpose را تیک بزنید.

با کلیک دکمه OK، سطر و ستون جایگزین می‌شود.

با یک میانبر نیز می‌توان همین کار را انجام داد، بدین ترتیب که پس از انتخاب سلول مقصد و راست کلیک کردن، در همان منوی راست کلیک و در قسمت Paste، گزینه ترانهاده را انتخاب نمایید.

 

همواره توجه داشته باشید، در تمامی عملیات که از گزینه های موجود در بخش Paste استفاده کرده و کارهای خاصی انجام می‌دهیم استفاده از کلید میانبر Ctrl+v کاربردی نداشته و عملیات مورد نظر را انجام نخواهد داد. کلید Ctrl+v، میانبر اولین گزینه از گزینه‌های موجود در بخش Paste است، که تقریباً بدون هیچ ویژگیِ خاصی فقط عمل الحاق کردن را انجام می‌دهد.

 

ترانهاده در اکسل به روش دوم – تابع ترانهاده Transpose Function

برای وارد کردن تابع ترانهاده مراحل زیر انجام می‌شود.

1- محدوده‌ای از سلول‌هایی که قصد ترانهاده کردن داده‌ها به آن را دارید را انتخاب کنید.

 

2- تابع ()=TRANSPOSE را در Formula bar تایپ کنید. و برای آرگومان خواسته شده تابع، سلول‌هایی که داده‌های اولیه در آن قرار دارد را انتخاب نمایید

 

4-  دکمه CTRL + SHIFT + ENTER را فشار دهید تا تابع به صورت آرایه‌ای بر سلول‌های مقصد اعمال شود.

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه