امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0
ممکن است تا بحال به مواردی برخورده باشید که از شما خواسته باشند در خصوص یک محصول جدید سناریوهای مختلفی را به مدیریت ارایه دهید. این که با چه مقدار، چه قیمت، چه هزینه، چه سودی حاصل خواهد شد. خب بطور معمول بررسی سناریوهای مختل بصورت دستی در اکسل کار زمانبری خواهد بود و اگر در یک زمان خواستید تاثیر دو متغیر را بر روی سود نهایی بسنجید آنوقت تنها مدلهای ریاضی به کمک شما می آیند و نیازمند دانش مدلسازی و تحقیق در عملیات و … بکارگیری نرم افزارهای مرتبط با آن هستید.هدف ما در این آموزش  نحوه تحلیل اینگونه موارد را در اکسل به شما آموزش دهیم.

فرض کنید واحد بازاریابی اطلاعات اولیه ای را از میزان تولید اولیه محصول، قیمت گذاری، هزینه و در نتیجه سود اولیه در اختیار تان قرار داده است و شما میخواهید سناریوهای مختلف را برای این محصول جدید بسنجید:

 

حالا میخواهیم بدانیم اگر قیمت را دست کاری کنیم چه اتفاقی برای سود نهایی محصول می افتد؟ قیمت را تا چه پایین بیاوریم که سودمان منفی نشود و تا چه حد بالا ببریم که سود مورد نظر مدیریت حاصل شود؟

برای اینکار ابتدا لیست قیمتهای مورد نظرتان را زیر هم بنویسید. مانند تصویر زیر:

 

سپس کل محدوده F3:G24 را انتخاب نموده به تب Data بروید در گزینه What-if Analysis روی گزینه Data table کلیک نمایید.

 

سپس پنجره ای باز می شود که دارای دو قسمت است. چون جدولتان ستونی است قسمت Row را خالی بگذارید و در دومین قسمت یعنی Column Input Cell سلول مربوط به قیمت یعنی B3 را مشخص کنید:

 

حالا کافیست OK کنید و در نتیجه مقادیر مختلف سود به ازای هر قیمت مشخص می شود:

 

 

 چنانچه قیمت محصول چیزی بین 11000 و 11500 باشد به نقطه سر به سر قیمت و سود خواهید رسید. یعنی چنانچه بخواهید با فروش 1000 تن به سود برسید حداقل باید قیمت فراتر از 11000 تومان برای محصول در نظر بگیرید. برای اینکه بتوانید قیمت دقیق را محاسبه کنید باید مقادیر بین این دو عدد را در جدول بگذارید، اعداد خودبخود تغییر می کنند و نتیجه مورد نظرتان را خواهید دید.

حالا اگر بخواهید بدانید با همین قیمت 16800 تومان باید چه تعداد محصول به فروش برسانید تا به سود برسید می توانید مانند روش بالا محاسبات را انجام دهید.

 

همانطور که مشاهده می کنید حداقل مقدارفروش برای این محصول باید  670 عدد باشد تا زیان نکنیم. می توانید با تغییر اعداد بصورت دستی در همین جدول نتیجه اعداد مورد نظرتان را مشاهده کنید.

نکته: اگر داده هایتان را بصورت افقی می نویسید در پنجره Data table باید Row Input Cell را تکمیل کنید و دومین گزینه را خالی بگذارید.

 

حالا فرض کنید میخواهید دیتاهایتان بصورت درصد باشد.

یعنی میخواهید بدانید چند درصد باید در مقدار یا قیمت تغییر ایجاد کنید تا سودتان تغییر کند. کاری ندارد:

فرض کنید میخواهیم اینکار را برای سلول مقدار یعنی B2 انجام دهیم. در یک سلول خالی مثلا D2 میزان درصد پیش فرض را صفر می گذاریم و سلول مربوط به عدد مقدار را اصلاح می کنیم و مینویسیم 1000*(1+D2)

 

خوب بخوبی می دانیم که در عالم واقعیت در مورد یک محصول به اینصورت تصمیم گیری نمی شود. مولفه های مختلفی چون هزینه محصول را نیز برای بررسی سودنهایی در نظر می گیرند.

فرض کنید میخواهیم بدانیم اگر بصورت همزمان هم هزینه ها و هم قیمت را دست کاری کنیم سود نهایی چه تغییر خواهد کرد؟ برای اینکار نیاز به جدولی با دو سری متغیر داریم یکی بصورت افقی نوشته می شود و متغیر دوم بصورت عمودی. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید قیمتها را در بالای جدول و مقادیر مختلف را در ستون ابتدایی جدول قرار دادیم.

 

حالا کافیست به تی Data بروید روی گزینه what-If Analysis کلیک نمایید و گزینه Data table را انتخاب نموده و این بار هر دو فیلد Row input cell و Column input cell را تکمیل نمایید. برای قسمت اول عدد مرتبط با قیمت یعنی B3 و برای فیلد دوم سلول B2 را انتخاب نمایید و Ok  کنید. آنگاه تصویر زیر را خواهید دید.

 

همانطور که مشخص است با نغییرات مختلف در دو متغیر مقدار و قیمت، سود نهایی حاصل شده متفاوت است. مثلا در قیمت 15000 تومان و مقدار فروش 750 عدد سودمان برابر صفر خواهد بود و 751 امین فروش برایمان سود ایجاد خواهد کرد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه