امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0

کاربردی ترین گزارشات سازمانی گزارشاتی هستند که به مدیران اجازه می دهند عارضه های سازمان خود را بخوبی بشناسند و بر مبنای آن تصمیم گیری نمایند. اما چه رویکردهایی مناسب تهیه گزارشات مدیریتی هستند؟ آیا جلسات تصمیم گیری زمان ارایه همه معضلات سازمان است؟ بطور مثال اگر میخواهید در خصوص افزایش هزینه های سازمان، افت فروش، کاهش میزان انگیزه پرسنل و … صحبت نمایید تمامی مسایل را مرور می کنید؟ مطمناً مهمترین مسایل در اولویت هستند. یکی از این رویکردها و مهمترین آنها اصل پارتو می باشد. (می توانید در مورد اصل پارتو در ویکی پدیا بخوانید. مقاله ای جالب تحت عنوان “این بیست درصد نفرین شده” نیز در وبسایت گروه متمم وجود دارد.)

اما چطور می توان نمودار پارتو را در اکسل رسم کرد؟درآموزش اکسل امروز با ما همراه باشید:

گام اول: دیتاهایتان را بدرستی تنظیم نمایید.

فرض کنید جدولی شامل دیتاهای مراکز هزینه در احتیار دارید و میخواهید عمده مراکز هزینه را مشخص نمایید.

 

گام اول این است که داده هایتان را از بیشترین به کمترین مرتب نمایید. سپس دو ستون کمکی به جدولتان اضافه نمایید. اولین ستون درصد هر داده از کل و ستون دوم درصد تجمعی. مانند تصویر زیر:

 

گام دوم:  از جدول داده هایتان یک نمودار ستونی بسازید.

 

گام سوم:  ستون سهم تجمعی را copy کرده و روی نمودار paste نمایید تا سری اعداد تجمعی نیز به نمودار اضافه گردد. سپس به منوی Change Chart Type بروید و تیک قسمت Secondary Axis مربوط به سری تجمعی را بزنید. ضمنا نوع نمودار مربوط به سهم تجمعی باید به صورت Line باشد.

 

 

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه