امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0

  در نرفرم افزار اکسل برای سهولت کاربا اکسل راهکارهای زیادی وجود دارد.                          در آموزش اکسل امروز با چند نمونه از کاربرد اکسل را مورد بررسی قرارمیدهیم                                                                                                                                           باز کردن پنجره ی  Format Cells
1.راست کلیک در یک سلول و انتخاب گزینه ی Format Cells
2.کلید Ctrl+1
3.از منوی Format گزینه ی Cells را انتخاب کنید.
گرد کردن اعداد تا 2 رقم اعشار در اکسل
سلول  مذکور را انتخاب کنید و پنجره ی
Format Cells را باز کنید در زبانه ی Number و در قسمت Category گزینه ی Number
را انتخاب کنید.مقدار Decimal Places را به 2 تغییر دهید.(به طور پیشفرض مقدار ٢ هست پس نیازی به تغییر آن نیست)  OK را بزنید خواهید دید عدد به 19.88 تغییر می کند.
چینش افقی در سلول

در پنجره ی  Format Cells و در زبانه ی Aligment گزینه های Horizontal برای ترازکردن به صورت افقی تعبیه شده اند...

Left Indent:برای تراز از چپ
Right Indent:برای تراز از راست
Center:برای قرار گرفتن متن در مرکز سلول از لحاظ افقی
Center Across Selection:داده ی اولین سلول محدوده را وسط محدوده ی انتخابی قرار می دهد.

قرار دادن تیتر یک جدول در وسط آن با استفاده از   Center Across Selectio در اکسل

برای مثال در سلول A2 نام و در سلول B2 نام خانوادگی را وارد کنید.در سلول A1 تایپ کنید "اسامی کارمندان" سپس محدوده ی  A1:B1 را انتخاب کنید و پنجره ی Format Cellsرا باز کنید(کلید Ctrl+1) در زبانه ی Aligment و در قسمت Horizontal گزینه ی Center Across Selection را انتخاب کرده و OKرا بزنید.خواهید دید که تیتر جدول روی مرز سلول ها قرار می گیرد.برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی بهتر است به جای استفاده از ادغام سلول ها از این گزینه استفاده کنید.

چینش عمودی در سلول
در پنجره ی Format Cells و در زبانه ی Aligment گزینه های Vertical برای ترازکردن به صورت عمودی تعبیه شده اند.
نکته:در حالت معمولی با انتخاب گزینه های این بخش هیچ تغییری در داده های سلول مشاهده نمی شود،بنابراین ابتدا سلول را به صورت عمودی کشیده و سپس تغییرات این بخش را مشاهده کنید...


Top:قرار گرفتن داده در بالای سلول
Center:قرار گرفتن داده در مرکز سلول
Bottom:قرار گرفتن داده در پایین سلول

چرخش متن تا 90 درجه
در حالت معمول متن در صفر درجه نمایش داده می شود بعضی اوقات لازم است تا متن را بچرخانیم برای این منظور سلول حاوی متن را انتخاب کرده،پنجره ی Format Cells را باز می کنیم و در زبانه Aligment در قسمت Orientation مقدار  Degreesرا بین 90 درجه ی مثبت و منفی تغییر می دهیم.

کاربرد Wrap text در پنجره ی Format Cells زبانه Aligment
در مواقعی که متنی را در سلولی تایپ کرده ایم که آن متن از سلول بزرگتر بوده می توانیم این گزینه را تیک دار کنیم تا متن در چند سطر نمایش داده شود و به سلولهای مجاور تجاوز نکند.


نوع،اندازه و رنگ قلم
محدوده یا سلولی را انتخاب کنید.پنجره ی Format Cellsرا بازکنید(کلیدCtrl+1) در زبانه ی Font مشخصات زیر را مشخص کنید...
Font:نوع قلم را مشخص کنید.
Size:اندازه ی قلم را مشخص کنید.
color:رنگ قلم را مشخص کنید.


انتخاب رنگِ زمینه سلول یا محدوده
سلول یا محدوده ای را انتخاب کنید و پنجره ی Format Cells را باز کنید(کلیدCtrl+1) در پنجره مذکور به زبانه ی Patterns رفته و یکی از رنگ ها را انتخاب کنید.


خط کشی و رسم جدول در اکسل
ابتدا سلول یا محدوده ای را که قصد دارید آن را خط کشی کنید انتخاب کنید.پنجره ی  Format Cellsرا باز کنید(کلیدCtrl+1) به زبانه ی Border بروید.ابتدا در قسمت Line استایل خط را با کلیک ماوس مشخص کنید، سپس در قسمت Color رنگ خط کشی را مشخص کنید و پس از آن در قسمت Presetsیکی از گزینه ها را انتخاب کنید در کادر پیش نمایش با کلیک ماوس بر روی خطوط داخل کادر یا با استفاده از دکمه های کادر ِ پیش نمایش(در اطراف کادر) خطوط را یکی یکی حذف کرده یا اضافه کنید.


حذف مرز بین سلولها در اکسل:
برای این کار از منوی Tools گزینه ی Option را انتخاب کنید و در زبانه ی View تیک گزینه ی Gridlines را بردارید.

 


نکته1:برای تیتر از ادغام سلولها استفاده نکنید.
نکته 2: اعداد باید تا 2رقم اعشار نمایش داده شوند.(اعداد بیشتر از 2 رقم اعشار باید به صورت خودکار گرد شوند)
نکته 3:تمامی عملیات را فقط با پنجره ی Format Cells  انجام دهید.


کاربرد زبانه ی Protection در پنجره ی Format Cells
این زبانه دو گزینه دارد یکی Locked برای قفل کردن و دیگری Hidden برای مخفی کردن.


قفل کردن یک سلول در یک برگه(شیت)
در حالت معمول تمام سلولهای یک شیت در حالت قفل قرار دارند بنابراین برای اینکه فقط یک سلول را قفل کنید لازم است تا بقیه ی سلولها را از حالت قفل خارج کنید برای این کار کل سلولهای یک برگه را انتخاب کنید (به وسیله ی یکی از کلیدهایCtrl+A , Ctrl+Shift+Space). پنجره ی Format Cells را بازکنید(کلیدCtrl+1)در پنجره ی مذکور به سربرگ Protection رفته و تیک Locked را بردارید و OKرا بزنید تا تمام سلولها از حالت قفل خارج شوند.سلول حاوی داده ای را که می خواهید محافظت شود انتخاب کنید،پنجره ی Format Cells را بازکنید و  در زبانه ی Protection  گزینه ی Lockedرا تیک دار کنید و OK را بزنید.از منوی Toolsبه قسمت Protectionو سپس گزینه ی Protect Sheet بروید (انتخاب رمز در این قسمت اختیاری است) OK را بزنید.خواهید دید که دیگر نمی توان در سلول قفل شده داده ای را وارد کرد.برای قفل کردن محدوده نیز به همین روش عمل می کنیم.
نکته:پس از انجام این عملیات پنجره ی Format Cells برای آن شیت غیر فعال می شود برای فعال کردن این پنجره برگه(شیت)را از حالت حفاظت شده خارج کنید...
از منوی Tools وقسمت Protection گزینه ی Unprotect sheetرا انتخاب کنید.
نتیجه:برای حفاظت سلولها 1.سلول باید قفل شده باشد 2.برگه باید حفاظت شده باشد.


پنهان کردن یک متن یا فرمول در نوار فرمول
گزینه ی دوم یعنی Hidden موقعی استفاده می شود که بخواهیم داده های موجود در سلول در نوار فرمول نمایش داده نشوند.برای این کار متن یا فرمولی را در سلول C1 وارد کنید.سلول C1 را انتخاب کنید و پنجره ی Format Cells را باز کنید(کلید  Ctrl+1)به زبانه ی Protectionبروید تیک Locked را بردارید و گزینه ی Hiddenرا تیک دار کنید و OK را بزنید سپس از منوی Tools در قسمت Protection گزینه ی  Protect sheet را انتخاب کرده و OK را بزنید.اکنون سلول C1را انتخاب کنید و نوارفرمول را نگاه کنید همانطور که می بینید محتوای واقعی سلول در نوار فرمول نمایش داده نمی شود.


نکته:بعد از انجام این عملیات کلیه ی سلولهای شیت به غیر از سلول C1 قفل می شوند و نخواهید توانست داده ای را وارد کنید برای رفع این مشکل ابتدا از منوی Tools و قسمت Protection گزینه ی Unprotect sheet را انتخاب کنید سپس کل شیت را انتخاب کرده پنجره ی Format Cells را باز کنید و در زبانه ی Protectionتیک گزینه ی Locked را برداشته OK کنید و سپس از منوی Toolsو در قسمت  Protection گزینه ی Protect sheet را زده و OK کنید.


نتیجه:برای پنهان کردن متن یا فرمول در نوار فرمول 1.سلول باید پنهان شده باشد 2.برگه باید حفاظت شده باشد.

 

 



 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه