امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tarfandha.cloob24.com
0
ر برخی از موارد نیاز است که کاربران کاراکتری خاص در یک رشته‌ی متنی را جستجو کنند، مثلاً برای جدا کردن نام و نام خانوادگی نوشته شده در یک سلول کاربر ابتدا باید بتواند محل قرار گرفتن فاصله (Space) در رشته‌ی متنی مورد نظر را پیدا کند یا مثلاً ممکن است شما بخواهید یک حرف یا کلمه‌ی بخصوص را در رشته‌های متنی خود پیدا کرده و با یک عبارت جدید جایگزین کنید، در این موارد شما لازم است از توابع جستجو و جایگزینی در اکسل استفاده کنید. در ادامه مطلب با آموزش اکسل پیشرفته  امروز همراه باشید تا با توابع جستجو و جایگزینی آشنا شوید.
  • توابع جستجودر excel

1-  تابع Find:

با استفاده از این تابع می‌توان در متن مورد جستجو موقعیت آغاز یک کاراکتر (حرف، عدد و کلمه) را پیدا کرد. لازم به ذکر است که فاصله (space) نیز یک کاراکتر محسوب می‌شود.  ساختار (Syntax) این تابع به شکل زیر است:

=FIND(find_text , within_text , start_num)

این تابع دارای 3 آرگومان (پارامتر یا شیء) است:

1-   find_text (آرگومان 1): عبارتی که بایستی جستجو شود که می‌تواند یک حرف یا یک کلمه یا متن باشد.

2-  within_text (آرگومان 2): متن مرجع که در آن به جستجو خواهیم پرداخت. این متن نیز می‌تواند یک حرف یا یک کلمه یا متن طولانی باشد.

-   Start_num (آرگومان 3): نقطه آغاز جستجو است. در واقع مشخص می‌کنیم که در آرگومان 2 از چندمین کاراکتر شروع به جستجو کند که در این صورت کاراکترهای قبلی جستجو نخواهند شد. این آرگومان از یک شروع و تا تعداد کاراکتر موجود در آرگومان 2 می‌تواند باشد.

توجه: درصورتیکه عدد صفر یا عددی بیش از تعداد کاراکتر موجود در آرگومان 2 به آن اختصاص یابد خطای #VALUE! را نشان خواهد داد.

توجه: اگر آرگومان 1 در آرگومان 2 موجود نباشد خطای #VALUE! را خواهیم دید.

 

 

2- تابع :Search

تمامی آرگومان‌ها و همچنین عملکرد تابع  Searchبا تابع Find یکسان است و تنها تفاوتشان این است که تابع Find به بزرگی یا کوچکی حرف حساس است ولی تابع Search اینگونه نیست. ساختار (Syntax) این تابع به شکل زیر است:

=Search(find_text , within_text , start_num)

 

 


  • توابع جایگزینی در اکسل:

1- تابع REPLACE:

از تابع REPLACE برای جایگزین کردن قسمتی از یک رشته‌ی متنی توسط رشته‌ی متنی جدید استفاده می‌گردد، ساختار (Syntax) این تابع به شکل زیر است:

=REPLACE(old_text,start_num,num_chars,new_text)

این تابع دارای 4 آرگومان است:

1-   old_text (آرگومان 1): متن قدیمی که قصد دارید عملیات جایگزینی را در آن انجام دهید.

 -   Start_num (آرگومان 2): نقطه آغاز جایگزینی در متن قدیمی. در واقع مشخص می‌کنیم که در آرگومان 1 از چندمین کاراکتر جایگزینی شروع شود. این آرگومان از یک شروع و تا تعداد کاراکتر موجود در آرگومان 1 می‌تواند باشد.

 2-  num_chars (آرگومان 3): تعداد کاراکتری که در متن قدیمی باید با متن جدید جایگزین شوند.

      new_text (آرگومان 4): متن جدید که باید در متن قدیم جایگزین شود.

به مثال زیر توجه کنید:

=REPLACE(“09122048458″,1,1, “+98″)

فرمول بالا عدد صفر ابتدای شماره تماس را با عبارت 98+ جایگزین می‌کند.
 

2- تابع SUBSTITUTE:

تابع SUBSTITUTE همانند تابع REPLACE برای جایگزین کردن بخش از یک رشته‌ی متنی با رشته‌ی متنی جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد با این تفاوت که در این تابع دقیقاً مشخص می‌کنیم چه بخشی (دقیقاً کدام کاراکترها) از یک رشته‌ی متنی با رشته‌ی متنی جدید باید جایگزین شود، ساختار این تابع مانند زیر است:

=SUBSTITUTE(text,old_text,new_text,[instance_num])

این تابع دارای 4 آرگومان است:

1-   text (آرگومان 1): متن مرجع که قصد دارید عملیات جایگزینی را در آن انجام دهید.

1-   old_text (آرگومان 2): کاراکترهایی از رشته‌ی متنی مرجع می‌باشد که قرار است با کاراکترهای جدید جایگزین شوند.

      new_text (آرگومان 3): متن جدید که باید در متن قدیم جایگزین شود.

      [instance_num] (آرگومان 4): این آرگومان اختیاری است و زمانی استفاده می‌شود که آرگومان 2 چند مرتبه در متن مرجع تکرار شده باشد و بخواهیم تنها یک مورد از آن‌ها جایگزین شود. در این حالت با استفاده از آرگومان 4 مکان آن را مشخص می‌کنیم.

حال می‌خواهیم مانند مثال تابع REPLACE عدد صفر را با 98+ جایگزین کنیم:

=SUBSTITUTE(“09122048458″,”0″, “+98″)

خروجی این فرمول عبارت “989122+9848458+” خواهد بود، در واقع تمام صفرهای پیدا شده با عبارت “98+” جایگزین می‌شوند. در این حالت باید از آرگومان 4 استفاده کرد.اگر این آرگومان خالی باشد (مانند مثال بالا) به این معنی است که تمام صفرها باید جایگزین شوند و اگر به جای این آرگومان عدد 1 نوشته شود، تنها صفر اول (اولین صفر پیدا شده در رشته) با عبارت “98+” جایگزین می‌شود، مانند زیر:

=SUBSTITUTE(“09122048458″,”0″, “+98″, 1)

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه